Darbu stasjon
«Månedens kulturminne» (september 2011)
Tekst: Bent Ek
01.09.2011
I november 1871 rullet det første toget inn på perrongen på Darbu stasjon – den ene av de tre stasjonene på den nyåpnede strekningen Hokksund-Kongsberg. Siden har det blitt tusenvis av togavganger fra Darbu, men snart kan det være slutt, for stasjonen står i fare for å bli lagt ned. Selve stasjonsbygningen er imidlertid et vedtaksfredet kulturminne.
Det var arkitekten Georg Andreas Bull (1829-1917) som hadde tegnet de nye stasjonsbygningene på Kongsbergbanen, i likhet med svært mange andre av Statsbanenes bygninger. Blant annet er han mester for Vestbanestasjonen i Oslo, som ble oppført samme år som Darbu, og for Østbanehallen, som sto ferdig ti år seinere. Dessuten hadde han ansvaret for store reguleringsplaner i Kristiania, der han tegnet de nye boligområdene i Homannsbyen og på Grünerløkka. Han må nok regnes som en av Norges aller mest kjente arkitekter på slutten av 1800-tallet – men likevel ikke så berømt som den eldre broren, fiolinisten Ole Bull.
Når det akkurat var stasjonsbygningen på Darbu som ble vedtatt fredet i 1997, var det fordi den, ifølge Riksantikvaren, er «det best bevarte og mest autentiske eksempel på G. A. Bulls mellomstasjoner slik de utviklet seg på midten av 1860-tallet, og er viktig som dokumentasjon av den opprinnelige arkitekturen i tidlig sveitserstil. Ved siden av å bidra til å vise et representativt utvalg av jernbanens tidlige bygningshistorie, er banestrekningen et viktig jernbane- og samferdselshistorisk kulturminne som også er en viktig kilde til kunnskap, forskning og opplevelser i lokalmiljøet.»