Hokksund stasjon – et vedtaksfredet kulturminne
Tekst/foto: Bent Ek
01.11.2006

Det er ikke mange av «nyere tids kulturminner» (nyere enn 1536) som oppnår å bli fredet. På hele Øvre Eiker finnes det bare 11 slike vedtaksfredede kulturminner. Ett av dem er eksepdisjonsbygningen på Hokksund jernbanestasjon. Ifølge Riksantikvaren er stasjonsbygningen «et imponerende byggverk i mur som gir assosiasjoner til europeiske bypalasser fra renessansen, og tilhører de eldste og best bevarte bygningene på banestrekningen Drammen – Randsfjordbanen. Både interiør og eksteriør ble fredet i 2002.

Foto: Olav Homlebekk
Sidelinjen fra Hokksund til Kongsberg, som ble bygd 1871-72, ble elektrifisert alt i 1923, som en av de første jernbane-strekningene i landet. Derimot gikk lokaltogene til Hønefoss fortsatt med damp til et stykke ut på 1950-tallet. Dermed var også den store «kølariggen» (til venstre på bildet) og vanntårnet (i bakgrunnen til høyre) en del av bildet på Hokksund stasjon.

Stasjonsbygningen var den samme for 30 år siden, men den gangen var den gulmalt. Dette fine vinterbildet fra februar 1976 og flere andre bilder av stasjonen finnes på Norsk Jernbaneklubbs stasjonsdatabase.

Den store svingskiva som ble brukt til å snu damplokomotivene som gikk på strekningen Hokksund-Hønefoss. I og med at de elektriske lokomotivene kan kjøres i begge retninger, er det ikke lenger behov for dette, men svingskiva ligger fortsatt der som et minne om gamle dager.