Utvandring og blomsterkunst
på Historielagets vintermøte
Tekst og foto: Bent Ek
10.02.2010
Eiker Historielag hadde lagt årets vintermøte til kantinen i Øvre Eiker Rådhus søndag 7.februar. To spennende emner ble tatt opp. Anne Marie Steenberg Jonassen, som har skrevet flere slektsbøker og som har reist mye i de «norske» områdene i U.S.A., fortalte om utvandring fra Eiker til Amerika på slutten av 1800-og begynnelsen av 1900-tallet. Tema for Annett Glittfjells foredrag var «blomsterkunst i et historisk perspektiv», fra barokk til nåtid. Dessuten ble det som vanlig noen små kulturelle innslag, loddsalg og enkel bevertning.
Anne Marie Jonassen dukket opp forkledt som Gunhild Narverud, kvinnen som i 1840 forlot Drammen sammen med ektemannen Syver og nådde New York etter to måneder til sjøs. Deretter fortsatte de til Chicago, som var knutepunktet for den norske bosetningen i Midtvesten. Så vidt Anne Marie har greid å finne ut, var Syver og Gunhild de første som reiste direkte fra Eiker til Amerika.
Den norske utvandringen til Amerika startet 15 år tidligere fra Stavanger-området. Alt den gangen var det faktisk eikværinger med – brødrene Testmann var nemlig født på Eiker, men flyttet til Stavanger som smågutter sammen med foreldrene. Imidlertid var det nummedølen Anstein Knutsen Nattestad som fikk Amerikafeberen til å spre seg til Østlandet, da han i 1839 sto i spissen for den første utvandringen av haugianere fra Drammen.
Dette og mye mer fikk de frammøtte vite om utvandringen fra Eiker til Amerika i årene fram til første verdenskrig. I løpet av 50 år forlot rundt 3.500 eikværinger hjembygda for å slå seg ned på den andre siden av havet.
Anne Marie har besøkt mange av de norsk-amerikanske bosetningene i Minnesota og viste bilder både fra stedene og av menneskene som dro dit. Forhåpentligvis blir foredraget utgangspunkt for en artikkel i neste Eikerminne!
Etter kaffepausen var det blomsterprakt som var tema. Anett Glittfjell forklarte hvordan blomster har blitt brukt opp gjennom tidene og hvordan dette har hatt sammenheng med skiftende moteretninger innenfor kunst og arkitektur. Epoker med stramme og rene linjer – som renessanse, empire og modernisme – har vekslet med mer sprudlende og overdådige epoker som barokk og rokokko. Andre epoker har forsøkt å kombinere det klassiske og det burleske – ikke minst gjelder det vår egen «postmodernistiske» tid, der så å si alt er lov.
Anett illustrerte det hun fortalte både med bilder og med en stor mengde av medbrakte blomster, som var sponset av Interflora Rasmussen.